słowa na wiatr

regionalia

W Rowach I Przegląd Pieśni Maryjnych

I Przegląd Pieśni Maryjnych w Rowach

 przegląd 4.jpg

„Z dawna Polski Tyś królową”, dziewiętnastowieczna pieśń, popularna w Legionach Piłsudskiego rozbrzmiała w maleńkim kościółku pw. św. Ap. Piotra i Pawła w Rowach. Niezwykła jest historia pieśni, której muzyka anonimowego autora przetrwała, a słowa Kornela Ujejskiego z wiersza „Grzeszni, senni, zapomniani, Ojcze nasz!” zmieniały się przez lata. W 1918 roku pieśń w brzmieniu Ujejskiego zamieszczona była w „Kościelnym śpiewniku Żołnierza Polskiego”. Współczesna wersja znana i śpiewana jest podczas ważnych uroczystości kościelnych i obowiązkowo 3 Maja. Gdy wybrzmiała pieśń, ks. Mariusz Drogosz poprowadził jednoczącą modlitwę „Pod Twoją obronę”.

Tak rozpoczął się I Przegląd Pieśni Maryjnych zorganizowany wspólnym staraniem nowo powstałego Stowarzyszenia Rodzina Kolpinga w Objeździe i Centrum Kultury Gminy Ustka.

Do przeglądu zgłosiło się dwudziestu czterech wykonawców: soliści i zespoły z nadmorskich świetlic i parafii – Łeby, Smołdzina, Gardny Wielkiej, Wytowna, Charnowa, Ustki, Objazdy i Rowów. Przez dwie godziny przy pięknej pogodzie płynęły pieśni poświęcone Maryi, wzruszające dziecięcymi głosami lub pięknym dojrzałym śpiewem a cappella – jak zaprezentowana przez zespół „Głos Serca” ze Stowarzyszenia Rodzina Kolpinga w Łebie pieśń „Matko o twarzy jak polska ziemia czarnej”, nagrodzona I miejscem w swojej kategorii.

Polskie pieśni religijne mają szczególny charakter, nasycone są historią, kwestiami społecznymi, ludowymi i narodowymi, wyrażają tęsknoty i pragnienia kolejnych pokoleń. Wśród uważnych odbiorców religijnych treści żywy jest spór o spopularyzowane przez Alicję Gołaszewską (1951-2014), organistkę z Jasnej Góry, miano jasnogórskiej Pani - Czarna Madonna. Nie ma w obrazie ani jednej czarnej kreski – twierdzą znawcy. Karnacja twarzy i rąk to kolor brązu lub - wg ks. prof. Janusza St. Pasierba – skórki wiejskiego bochenka chleba. Szaty Matki Bożej mają kolor ciemnego granatu, a Dzieciątko ma płaszczyk karminowy. Jednak pieśń „Matko o twarzy jak polska ziemia czarnej” oraz „Czarna Madonna”, którą zaśpiewała trzecioklasistka Hania Cheda, a także, w kategorii dorosłych solistów Anna Kuźmińska, poruszyły serca i wyobraźnię słuchaczy. Należą do kanonu ulubionych pieśni maryjnych, są powszechnie znane i śpiewane.

Wśród wielu pieśni maryjnych szczególne miejsce zajmuje Ave Maria No Morro. Należy do pieśni, które weszły do repertuaru największych wokalistów: Andrei Bocellego, Pavarottiego, Scorpions, Niemena i wielu innych. Pieśń „Ave Maria No Morro” przypisuje się Herivelto Martinsowi, choć łatwe od odkrycia są w niej motywy muzyczne z Ave Maria Schuberta, a znawcy odnajdują też inspiracje innych wielkich kompozytorów: Mozarta, Beethovena i Charles-François Gounoda. Polski tekst napisał Tadeusz Czarkowski, a Filipinki jeszcze jako uczennice Technikum Handlowego ponad pół wieku temu piosenką „Na skraju wioski”, czyli Ave Maria No Morro” utorowały sobie drogę do sławy. Jest pewne, pieśni maryjne idą swoją drogą, wchodzą miedzy lud i mają własne życie, bo opowiadają o troskach zwykłych ludzi. Ich siła tkwi w muzyce, ale dla słuchaczy polskiej wersji ważne są słowa:

„W kwietnej powodzi w morzu zieleni

sczerniały świątek tkwi

do niego co dzień w wieczór majowy

wieśniacy szli

a żeby zły los ich dom omijał

ludzie śpiewali „Ave Maria”

a żeby zły los ich dom omijał

ludzie śpiewali „Ave Maria”

bolesna twarz wśród rys i pęknięć

więc śpiewać trzeba jak najpiękniej „Ave Maria”

 

Wśród wielu ludzi w tłumie zebranych

klęczy ich dwoje, to zakochani

Madonno zechciej cud jakiś sprawić

by im nie było źle”

Na I Przeglądzie Pieśni Maryjnych w Rowach w sobotę 27 maja 2017 roku „Ave Maria No Morro” zaśpiewała Katarzyna Stola reprezentująca Centrum Kultury Gminy Ustka.

Serca jurorów i słuchaczy bezapelacyjnie zdobył młody solista Maksymilian Samotyja ze Smołdzina pieśnią „Maryjo, czy Ty wiesz”. Podobnie pięknie zaprezentowała się gimnazjalistka Kinga Łozińska z parafii pw. Matki Bożej Częstochowskiej w Objeździe, akompaniując sobie na ukulele do pieśni „Nie opuszczaj mnie”. Zdobyła II miejsce, za Joanną Płatwą, która zaśpiewała pieśń „Dobra Matko i Królowo z Jasnej Góry”.

Wykonawcom I Przeglądu Pieśni Maryjnych w Rowach szczególnie podobała się pieśń „Maryjo, śliczna Pani”, spopularyzowana przez Eleni. Zaśpiewali ją Zosia Stola z Wytowna, zespół „Promyk” ze Smołdzina i „Echo Objazdy”. Pieśń inspirowana jest figurą Matki Bożej z Lourdes, wykonaną w 1864 przez rzeźbiarza Józefa-Hugues Fabischa. Figurkę ustawiono w niszy, gdzie miały miejsce objawienia Matki Bożej, o których rzeźbiarzowi opowiadała Bernadetta Soubirous.

W kategorii dorosłych solistów usłyszeliśmy „Ave Maria Jasnogórska” w wykonaniu Małgorzaty Wysogrockiej, solistki obdarzonej piękną barwą głosu i umiejętnością dojrzałej interpretacji. Piękna pieśń Piotra Rubika ma charakter osobistej modlitwy, dlatego wyciszoną, spokojną interpretację wysoko ocenili jurorzy i słuchacze.

Wszyscy wykonawcy, szczególnie ci najmłodsi, zasługują na uznanie za odwagę, szczerość i prawdę religijnych uczuć.

„Kto dobrze śpiewa, dwa razy się modli”- słowa św. Augustyna przypomniała prowadząca Przegląd Maryla Teresińska. To prawda, bo wzruszeń religijnych i artystycznych w majowe sobotnie popołudnie nie brakowało ni wykonawcom, ni słuchaczom, którzy podejmowali melodię pieśni. Na koniec, już po rozdaniu nagród i upominków ufundowanych przez panią Wójt Gminy Ustka, Annę Sobczuk-Jodłowską, Starostę Słupskiego pana Zdzisława Kołodziejskiego i Rodzinę Kolpinga z Objazdy, wszyscy zaśpiewali Apel Jasnogórski. Jednocząca siła pieśni maryjnych sprawiła, że żegnaliśmy się z gorącym przyrzeczeniem spotkania za rok.